25. ноември 2024
Centar.mk – Вести, бизнис, забава, спорт…
.МАКЕДОНИЈА

Клариќ: Членството во ЕУ е огромна можност за развој, 70% од инвестициите во Хрватска се од ЕУ-фондовите

Пељешкиот мост е само еден пример – нешто појужно од него се наоѓа аеродромот во Дубровник, кој исто така беше реновиран со средства од ЕУ, а генерално денес е тешко да се шетате низ хрватските градови без да наидете барем на некоја табла на која пишува дека реновирањето или изградбата на зградата на кој се наоѓате е финансиран од фондовите на ЕУ, пишува хрватскиот новинар Јасмин Клариќ во колумната посветена на трансформацијата на Хрватска со пристапувањето во Европската Унија.

-Освен повидливите работи, се реновираат и подземни инсталации, особено водоводи во кои не се инвестирало со децении, железнички пруги, сериозни милијарди се инвестираат во кофинансирање на земјоделството и еден куп проекти за мали и средни претпријатија кои без парите на ЕУ веројатно не би имале шанси за успех. Членството, накратко, е огромна можност за развој. Целта на ЕУ е преку фондови што е можно повеќе да се изедначи развојот на сите региони, така што земјите како Хрватска навистина да имаат генерациска шанса. Колкава? Па, пред некој ден, министерот за регионален развој и фондови на ЕУ, Шиме Ерлиќ изјави дека повеќе од седумдесет проценти од сите јавни инвестиции се финансирани од фондовите на ЕУ, пишува Клариќ.
Тој додава дека сепак, големите пари и можностите за развој можеби не се клучната предност на членството.
– Најопипливите предности се оние што голем број граѓани веројатно веќе ги доживуваат како нормална, секојдневна состојба на работите – нема повеќе да се чекање на граничните контроли во редовите означени со „граѓани кои не се членки на ЕУ“, тоа е поедноставно од кога било во историјата за наоѓање работа или студирање во странство, здравственото осигурување важи низ цела ЕУ, а од 1 јануари веќе нема патувања до менувачница бидејќи и Хрватска го воведе еврото. Конечно, туризмот. Главната причина за бумот на домашниот туризам во изминатите петнаесет години е автопатот Загреб-Сплит, кој Хрватска го изгради без да чека влез во ЕУ и со тоа го претвори своето крајбрежје во авто-дестинација за половина Европа. Меѓутоа, со влегувањето во Унијата, работата стана помасовна, а градовите на брегот во лето се претвораат во Вавилон на мешани раси и јазици, што, се разбира, се одразува на државната каса (Хрватска е прва во цела ЕУ по уделот на туризмот во БДП). Нов раст се очекува ова лето, бидејќи Хрватска од 1 јануари е дел од Шенген, област во ЕУ без гранични контроли, смета Клариќ.