8. мај 2024
ТЕМАЗДРАВЈЕ

Научниците случајно го открија „негативецот“: Погледнете што се случува во нашите усти и ни ги уништува забите

Бактериите и габите можат да ги здружат силите за да направат хаос со нашите заби, случајно открија научниците.

Додека ги испитувал микробите кои предизвикуваат агресивно расипување на забите кај малите деца, Жи Рен, стоматолошки истражувач на Универзитетот во Пенсилванија, забележал два различни организми кои претставуваат „обединет фронт“ под микроскопот.

Понатамошните истражувања во лабораторија истражуваа како овие бактериско-габични акумулации во човечката плунка можат да работат заедно во устата за да предизвикаат болест што предизвикува расипување на забите.

Наодите откриваат неколку „појавни функции“ на кластерот, кои го тераат видот да се однесува речиси како целосно нов суперорганизам – вклучувајќи нови способности да се движи и да се шири низ нашите заби. Споените патогени се фатени како прават работи што инаку не би можеле сами да ги направат.

Нормално заспаните бактерии, Streptococcus mutans, повеќе не беа врзани само за плунката. Со автостоп на издолжените краци на габата Candida albicans, бактериите сега може да се движат „скокајќи“, постојано растејќи додека се шират.

„Ова откритие на суперорганизам е револуционерно и неочекувано“, вели микробиологот Кнут Дрешер од Универзитетот во Базел во Швајцарија. „Никој не го предвиде ова“.

Сепак, не е како бактериите и габите никогаш претходно да не биле пронајдени да работат заедно. Повеќеклеточните биофилмови предизвикуваат многу човечки инфекции. Сепак, нашето знаење за тоа како овие заедници се развиваат и функционираат останува ограничено.

„Суперорганизмот“ во нашата уста покажува и посилна толеранција кон антимикробните агенси и четкањето. Кога ги тестирале суперорганизмите на површини слични на забите, истражувачите откриле дека бактериите се движат со брзина поголема од 40 микрони на час, слична на брзината со која се движат молекулите кои заздравуваат раните во човечкото тело.

Во рок од неколку часа по прикачувањето на двата патогени, авторите ги фатија бактериите како скокаат на подлоги оддалечени 100 микрони, растојание повеќе од 200 пати повеќе од нивната нормална должина на телото.

Колку што тимот знае, никој друг во светот не пријавил ваков тип на мобилност.

„Динамичните габично-бактериски интеракции доведуваат до надградби на биофилм кои предизвикуваат екстензивно и посериозно оштетување на површината на забната глеѓ“, пишуваат авторите.

Ако бактериите и габите некако можат да се спречат да се врзат едни со други, истражувачите мислат дека тоа би можело да помогне да се спречи расипување на забите.

Но, откритието е важно од причини надвор од стоматолошката работа. Новите наоди би можеле да помогнат да се објасни како слични суперорганизми шират заразни болести или предизвикуваат контаминација на животната средина со таква брзина: „Овој колективен режим на повеќеклеточна миграција отвора интригантни можности“, пишуваат авторите.