Речиси 40 отсто од онлајн продавниците користат манипулативни техники за да ги наведат потрошувачите да донесуваат одлуки кои не се во нивен најдобар интерес, покажува истражувањето спроведено од Комисијата и националните тела за заштита на потрошувачите од 23 земји-членки на ЕУ, како и Норвешка и Исланд.
„Нашето истражување покажа дека речиси 40 отсто од онлајн продавниците се потпираат на различни манипулации за да ги измамат потрошувачите или да ги искористат нивните слаби точки. Овој пристап очигледно е против заштитата на потрошувачите и е неточен“, рече комесарот за правда Дидие Рејндерс.
Рејндерс додава дека земјите-членки на ЕУ имаат сигурни алатки кои можат да се користат за решавање на ваквите проблеми и ги повикува националните власти да ги искористат своите овластувања и да преземат мерки против таквите практики.
Истражувањето опфатило 399 онлајн продавници кои нудат различни производи, од текстил до електроника. Посебно внимание се посветува на таканаречените „форми на заблуда“.
Ова се три типа на манипулативни техники кои се користат за да се поттикнат потрошувачите да донесуваат одлуки кои можеби не се во нивен најдобар интерес. Тоа се: лажни одбројувања, кои имплицираат дека има рок за купување на некои производи. Оваа практика е забележана во 42 онлајн продавници.
Друга манипулативна техника, пронајдена во 54 онлајн продавници, се состои во насочување на потрошувачите кон некои одлуки – од претплати до поскапи производи или поскапа испорака – користејќи техники како визуелен дизајн и избор на фрази.
И третата манипулативна техника, снимена во 70 онлајн продавници, е целосно или делумно криење на важни информации како што се трошоците за испорака, составот на производите и постоењето на поевтини селекции. Во 23 продавници, информациите беа задржани за да се поттикнат потрошувачите да се согласат на претплата.
Истражувањето опфати 102 апликации на прегледани онлајн продавници. Најмалку една погрешна шема е пронајдена во 27 апликации.
Комисијата наведува дека националните власти на земјите-членки ќе контактираат со трговците каде што се откриени манипулативни практики и ќе побараат од нив да ги отстранат проблемите на нивните веб-страници. Доколку има потреба ќе преземат дополнителни мерки согласно националните процедури.